Podnoszenie dziecka

obraz_163Podnoszenie dziecka z podłogi bardzo obciąża plecy i kolana. Na zgiętych kolanach trzymaj dziecko na jednej ręce blisko ciała, drugą rękę możesz oprzeć na krześle lub stole, żeby rozłożyć obciążenie (rys.1).

obraz_164Jeśli nie jesteś w stanie kucnąć podczas podnoszenia dziecka, usiądź na krześle lub pozwól dziecku wdrapać się na nie (rys. 2).

Jeśli chcesz by siedzące na podłodze dziecko znalazło się na Twoich kolanach skrzyżuj nogi i poproś je by usiadło na Twojej stopie. Teraz może ono wdrapać się na Twoje kolana. Jeśli jesteś w stanie, spróbuj mu trochę pomóc (rys.3).

obraz_165Większe dziecko może w tym celu użyć małego stołka jako „schodka”. Natomiast Ty możesz usiąść na kanapie i pozwolić, by dziecko wdrapało się na Ciebie. Jeśli dziecko potrafi samodzielnie wdrapać się na krzesło, możesz je z niego podnieść i w ten sposób uniknąć obciążenia pleców. Dziecko będzie w stanie zrobić to dość wcześnie – gdy potrafi samodzielnie siadać. Tę samą metodę zastosuj podnosząc dziecko z łóżeczka.

obraz_166Podnosząc większe dziecko powinnaś ustawić je plecami do siebie. Połóż jedną rękę pod jego pachą, a drugą pod pupą. Podczas podnoszenia postaraj się dodatkowo podeprzeć je udem. Dziecko, kiedy jest już w górze, powinno obrócić się i objąć Twoją szyję ramionami. Obejmij wtedy dziecko i podtrzymaj za pomocą łokci. Upewnij się, że dobrze je uchwyciłaś, by zapobiec zbytniemu obciążeniu szyi (rys. 4).

Uwaga: Ze względu na możliwość uszkodzenia szyi ta metoda nie jest polecana kobietom z zapaleniem stawów w odcinku szyjnym kręgosłupa.

 

 

 

 

Podnoszenie dziecka z przewijaka

Dziecko zwykle kreci się na przewijaku. Żeby nie spadło możesz przytrzymać je przedramieniem dopóki się nie uspokoi (rys. 5).

Jeśli masz problem z bezpiecznym uchwyceniem dziecka podczas podnoszenia możesz przekręcić je na brzuszek. Trzymaj swoje ramiona tak, aby maluch leżał na Twoich przedramionach i wtedy je podnieś (rys. 6).

Nosidełka

Jeśli obawiasz się, że z powodu usztywnionych stawów możesz upuścić dziecko, nosidełko może Ci bardzo pomóc. Twoje ręce będą wolne i będziesz mogła się czegoś przytrzymać. Pamiętaj jednak, że używanie nosidełka na szelkach może szybko stać się dużym obciążeniem. Poza tym samo wkładanie dziecka do nosidełka może być już trudne. Dlatego powinnaś wypróbować je w sklepie, zanim zdecydujesz się na kupno.

Opracowanie na podstawie książki Moniki Østensen i Anne RugelsjØen „Macierzyństwo a reumatyzm”

Ostatnia aktualizacja: Grudzień 2013

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce cookies.

Nie pokazuj więcej tego komunikatu.