Inspiracje

WESTF08959Świadomość przewlekłej choroby zmienia optykę patrzenia na świat. W jednej chwili wszystko ulega przewartościowaniu. Nie znaczy to jednak, że życie traci sens – wręcz przeciwnie nabiera nowego, głębszego wymiaru. Każda aktywnie spędzona minuta jest teraz na wagę złota.

Nauczymy Cię jak wartościowo spędzać czas, minuta po minucie, dzień po dniu, przez długie lata. Proponujemy Ci szereg aktywności, które wzbogacą Cię także duchowo.
Pamiętaj – RZS to nie wyrok!

MUSISZ

  • uśmiechać się do siebie
  • myśleć pozytywnie
  • ruszać się

MOŻESZ

WESTF08907TAŃCZYĆ – taniec jest dla każdego. Wszelkie jego formy i odmiany – od klasycznego do nowoczesnego. Taniec wyzwala niesamowite emocje, pozwala wczuć się w muzykę i zapomnieć o bólu. Wiesz przecież, że muzyka ma działanie terapeutyczne – znieczulające, dlatego niezależnie od tego, czy jesteś w domu, w klubie, czy na prywatce u przyjaciół – poddaj się muzyce i tańcz!

CHODZIĆ – chodziarstwo to bezpieczny, niewyczynowy sport, który daje dużo satysfakcji. Możesz uprawiać, bardzo modny teraz, Nordic walking, który dodatkowo odciąża stawy lub inną formę chodzenia z kijami – trekking. Prawidłowej techniki chodzenia z kijami powinien Cię nauczyć doświadczony instruktor. Intensywność chodzenia czy biegania powinna być indywidualnie dostosowana, uzależniona od ogólnego stanu kości i stawów kolanowych, biodrowych i stóp.

JEŹDZIĆ NA ROWERZE – dla lepszej równowagi i bezpieczeństwa warto zainwestować w rower trójkołowy. Jest on stabilny, wyposażony w wygodny koszyk, w którym przewozimy przedmioty zamiast je nosić. Na rower łatwo wsiąść i łatwo się z niego schodzić.

UPRAWIAĆ OGRÓD – jeśli natura jest Twoim żywiołem i wśród roślin czujesz się najlepiej, nie musisz rezygnować z pielęgnowania ogrodu. Oczywiście jego rozmiar warto ograniczyć. Wszak nie chodzi o obfite zbiory, ale o przyjemność z obcowania z przyrodą! Dobrym rozwiązaniem jest przeniesienie uprawy kwiatów, ziół i nowalijek do skrzynek zawieszonych na wysokości pasa. Taki ogród możesz zaaranżować także na parapecie lub balkonie. Inspiracją może być propozycja ogrodu botanicznego w Powsinie, gdzie pokazano specjalne grządki na podwyższeniu dostosowane nawet do możliwości osób poruszających się na wózku. Ważne, aby w uprawie ogrodu stosować wygodne narzędzia np. z pogrubionymi uchwytami. Nieocenioną radość dają też wyhodowane przez siebie owoce i możliwość poczęstowania nimi bliskich.

UPRAWIAĆ TURYSTYKĘ – nawet tę górską! Pamiętaj jednak, aby zawsze realnie ocenić swoje możliwości. Zawsze łatwiej jest wejść na górę, niż później z niej zejść. Najlepiej aby w takich wyprawach osobę z RZS asekurował towarzysz podróży. Dobrym rozwiązaniem są także kije do chodzenia lub laska.

GIMNASTYKOWAĆ SIĘ – oczywiście z wyczuciem własnego ciała. Nie wolno Ci zanadto się forsować. Możesz wybrać jogę lub Tai-Chi, ale pod okiem trenera, ponieważ niektóre ćwiczenia zanadto obciążają stawy biodrowe czy kolanowe. Również aerobic, szczególnie modny ostatnio pilates mogą korzystnie wpłynąć na samopoczucie osoby z RZS – tu także niezbędne są konsultacje doświadczonego trenera lub rehabilitanta.

MALOWAĆ – sztuka jest dla każdego! I to nie tylko jej kontemplacja, ale też aktywne tworzenie! Nie ma większych problemów, aby zdobyć specjalne nakładki pogrubiające na pędzle lub wykonać je własnoręcznie poprzez oklejenie taśmą. Pamiętaj, że praktyka czyni mistrza i nie zrażaj się jeśli Twoje pierwsze próby malarskie przypominają raczej abstrakcję niż realistyczny pejzaż. Ważne, aby dodatkowo nie obciążać stawów i przy malowaniu przyjąć wygodną pozycję.

CHODZIĆ NA BASEN – szczególnie wskazane dla osób z RZS są cieplejsze wody termalne, także kąpiele w jacuzzi, które są formą bardzo przyjemnego relaksu.

NIE MOŻESZ REZYGNOWAĆ

  • z aktywności, a tym samym z życia
  • ze spotkań z przyjaciółmi
  • z hobby

Opracowanie mgr Jolanta Grygielska

Ostatnia aktualizacja: Grudzień 2013

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce cookies.

Nie pokazuj więcej tego komunikatu.