Każdego dnia jedz odtłuszczony nabiał

Poruszyć ŚwiatPorady ekspertówŻywieniowiecKażdego dnia jedz odtłuszczony nabiał

Dlaczego

Przyjmowane przy RZS leki (niesteroidowe leki przeciwzapalne oraz hormony steroidowe) mogą doprowadzić do powstawania niedoborów wapnia, który jest podstawowym budulcem kości oraz zębów. Brak wystarczającej ilości wapnia w organizmie może z kolei skończyć się osteoporozą. Dlatego zadbaj o to, by Twoje codzienne menu obfitowało w ten cenny pierwiastek. Nie może Ci również zabraknąć witaminy D, która jest potrzebna do jego prawidłowego przyswajania.

 

Co wybierać

Do najważniejszych źródeł wapnia należy mleko i jego przetwory: jogurty, kefiry i sery. Osoby z RZS dziennie powinny spożywać 1000-1200 mg wapnia, co oznacza wypijanie dwóch szklanek mleka, zjedzenie dwóch plasterków żółtego sera oraz porcji jogurtu lub kefiru. Duże ilości wapnia znajdują się także w drobnokościstych rybach z puszki, np. w sardynkach. Witaminę D, która jest potrzebna do prawidłowego przyswajania wapnia możesz wytworzyć sama. Witamina ta powstaje w skórze, a odpowiednią jej porcję Twój organizm jest w stanie „wyprodukować” podczas 15-30 minutowego spaceru w słoneczny dzień. Mniejsze, ale również istotne znaczenie odgrywa witamina D3, którą można sobie dostarczyć wraz z pożywieniem (jej najzdrowszym źródłem są ryby).

 

Dodatkowy zysk

Poprawisz trawienie i wzmocnisz odporność (dzięki zawartym w jogurtach i kefirach bakteriom probiotycznym).

Produkt Zawartość wapnia (mg/100g produktu) Zawartość wit. D (μg/100g produktu)
Maślanka spożywcza 0,5% 110 0,00
Sery żółte 530-850 0,20-0,59
Ser „Feta” 500 0,50
Margaryny 0-9 5,00-7,50
Masło ekstra 16 0,76
Ser twarogowy chudy 96 0,04
Sardynka w pomidorach 250 8,00
Łosoś świeży 13 13,00
Mintaj świeży 9 0,10
Otręby pszenne 119 0,00
Fasola – nasiona suche 163 0,00
Soja – nasiona suche 240 0,00
Natka pietruszki 193 0,00
Szpinak 93 0,00
Szczypiorek 97 0,00
Jarmuż 157 0,00
Orzechy laskowe 186 0,00