Każdego dnia jedz odtłuszczony nabiał

Dlaczego: Przyjmowane przy RZS leki (niesteroidowe leki przeciwzapalne oraz hormony steroidowe) mogą doprowadzić do powstawania niedoborów wapnia, który jest podstawowym budulcem kości oraz zębów. Brak wystarczającej ilości wapnia w organizmie może z kolei skończyć się osteoporozą. Dlatego zadbaj o to, by Twoje codzienne menu obfitowało w ten cenny pierwiastek. Nie może Ci również zabraknąć witaminy D, która jest potrzebna do jego prawidłowego przyswajania.

Co wybierać: Do najważniejszych źródeł wapnia należy mleko i jego przetwory: jogurty, kefiry i sery. Osoby z RZS dziennie powinny spożywać 1000-1200 mg wapnia, co oznacza wypijanie dwóch szklanek mleka, zjedzenie dwóch plasterków żółtego sera oraz porcji jogurtu lub kefiru. Duże ilości wapnia znajdują się także w drobnokościstych rybach z puszki, np. w sardynkach. Witaminę D, która jest potrzebna do prawidłowego przyswajania wapnia możesz wytworzyć sama. Witamina ta powstaje w skórze, a odpowiednią jej porcję Twój organizm jest w stanie „wyprodukować” podczas 15-30 minutowego spaceru w słoneczny dzień. Mniejsze, ale również istotne znaczenie odgrywa witamina D3, którą można sobie dostarczyć wraz z pożywieniem (jej najzdrowszym źródłem są ryby).

Dodatkowy zysk: Poprawisz trawienie i wzmocnisz odporność (dzięki zawartym w jogurtach i kefirach bakteriom probiotycznym).

Produkt Zawartość wapnia (mg/100g produktu) Zawartość wit. D (μg/100g produktu)
Maślanka spożywcza 0,5% 110 0,00
Sery żółte 530-850 0,20-0,59
Ser „Feta” 500 0,50
Margaryny 0-9 5,00-7,50
Masło ekstra 16 0,76
Ser twarogowy chudy 96 0,04
Sardynka w pomidorach 250 8,00
Łosoś świeży 13 13,00
Mintaj świeży 9 0,10
Otręby pszenne 119 0,00
Fasola – nasiona suche 163 0,00
Soja – nasiona suche 240 0,00
Natka pietruszki 193 0,00
Szpinak 93 0,00
Szczypiorek 97 0,00
Jarmuż 157 0,00
Orzechy laskowe 186 0,00

 

 

Opracowanie Dr hab.n.med Małgorzata Kozlowska-Wojciechowska

Ostatnia aktualizacja: Grudzień 2013

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce cookies.

Nie pokazuj więcej tego komunikatu.