Jedz dużo ryb i owoców morza

Dlaczego: Są one bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych Omega-3. Szczególnie cenne są kwasy DHA (dokozaheksaenowy) i EPA (eikozapentaenowy), obecne w tłuszczu ryb morskich. Z badań wynika, że kwasy Omega-3 zmniejszają ból towarzyszący RZS. Jeśli więc Twoja dieta będzie w nie obfitować, będziesz przyjmować mniej leków przeciwbólowych i ograniczysz dawki niesteroidowych leków przeciwzapalnych (NLPZ). W ten sposób zmniejszysz też ryzyko pojawienia się powikłań związanych ze stałym zażywaniem preparatów NLPZ, takich jak dolegliwości układu pokarmowego czy choroby układu kostnego (osteoporoza).

Co wybierać: Najlepsze dla Ciebie są ryby morskie (np. tuńczyk, łosoś, śledź, makrela, sardynki) i owoce morza (np. krewetki, homary, małże, kałamarnice), dostarczają one bowiem tłuszcze z cennymi kwasami Omega-3. Ryby są także źródłem cennego białka (to głównie z niego Twój organizm czerpie potrzebną mu energię), które jest lepiej przyswajalne niż białko pochodzące z mięsa. Jeśli więc stoisz przed wyborem, co zjeść na obiad: kotleta czy rybę? – bez wahania wybieraj rybę.

Dodatkowy zysk: Zawarte w rybach kwasy Omega-3 chronią serce i usprawniają funkcje mózgu. Z ostatnich badań wynika, że zapobiegają też depresji.

Twoja dzienna porcja

Zalecenia stosowania kwasów Omega-3

Populacja Zalecenia
Pacjenci bez udokumentowanej choroby niedokrwiennej serca Wskazane jedzenie tłustych ryb morskich 2 x w tygodniu. Codziennie należy spożywać oleje i żywność bogatą w kwas α-linolenowy – takie jak: olej lniany, sojowy, orzechy.
Pacjenci z udokumentowaną chorobą niedokrwienną serca Należy spożywać ≈ 1g EPA + DHA dziennie pochodzących z ryb morskich. W wyjątkowych przypadkach lekarz powinien zdecydować o podawaniu kapsułek.
Pacjenci z hipertrójglicerydemią 2-4g kwasów EPA+DHA dziennie w postaci kapsułek, ale pod stałą kontrolą lekarza.

Wg. AHA Kris-Etherton et al. Circulation 2002, 106, 2747

Ilość jadalnych ryb i skorupiaków morskich dostarczająca 1 gram kwasów eikozapentaenowego -EPA i dokozaheksaenowego -DHA

Produkt Porcja –w gramach- dostarczająca 1 g EPA+DHA
Tuńczyk świeży 66 – 357
Łosoś atlantycki 43 – 71
Makrela 54 – 250
Śledź 50
Sardynki 50 – 87
Halibut 85 – 213
Tuńczyk w puszce 323
Sola 204
Dorsz 357
Krewetki 313

Opracowanie Dr hab.n.med Małgorzata Kozlowska-Wojciechowska

Ostatnia aktualizacja: Grudzień 2013

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce cookies.

Nie pokazuj więcej tego komunikatu.